KÖKET.

Japp, här kommer lite bilder på vårt kök :)
Totalrenoverat -o9,
de enda vi har gjort är att byta golv, -11.
(vilket vi även gjorde i hallen, men de glömde jag skriva där)

























Helt klart godkänt, elr vad sägs? :)


Ändå finns en 'vill göra-lista' på köket som ser ut så här;

(Byta gardiner & lite annan inredning, snartsnart)
Byta golv
Byta luckor till vita
Byta bänkskivor till några bättre
Ev tapetsera om till nått som känns mer som vi



Inget utav detta kommer ske.
Iaf inte förrän vi är klara med allt annat vi planerar,
och inte förrän de finns pengar till det.
Lånar inte pengar för o renovera ett kök som är så gott som nytt, big no no.

Men golvet ska troligtvis bli vitt trägolv,
samma ska vi ska ha i hallen.

Luckorna är i ljust trä, ask, vilket jag inte gillar egentligen.
Dock stör dem mig inte jättemkt längre,
men jag gillar inte att blanda olika träslag.
Och ekmöbler ska vi ha, så då blir de luckorna som ska bytas ;P
Vitt är tidlöst snyggt.
Kanske lackar vi om dessa,
kanske blir det nya.
Gillar luckor med speglar på.
Men vill ju också att de ska passa in i vårt hus,
o då får de inte se för gammeldags ut.
Weell, de märks den dagen.

Bänkskivorna ser väldigt lätt smutsiga ut, man får städa & städa...
Kanske ek? Vem vet.

Tapeten är snygg, men jag gillar den inte.
Tkr den är för 'grå'.
Skulle vilja ha nått som flyter ihop bättre med vardagsrummet,
och som känns mer som jag.
Som sagt, den är jättefin, men jag skulle nog aldrig valt den själv.
Men kanske vänjer jag mig elr nått :P
Gillar den mer nu än för ett halvår sen, då ville jag slita ner den direkt.
Nu kan jag iaf leva med den ;)


Calle tkr såklart att vi inte behöver göra något utav detta.
Elr joo, byta golv, för de e redan sönder på två ställen.


Så Calle är helnöjd, och jag måste nog faktiskt erkänna att jag är väldigt nöjd också.
Men skulle jag vinna på lotto imon så är köket bytt inom en månad, promise ;)

Vi kunde likväl köpt ett hus med gammalt 70-tals furukök,
som det ju var här också innan. (Blääk.)
Och vi vill inte låna upp över örona,
o då kan man inte renovera kök på de här viset, tyvärr.
Om man nu inte har massa i madrassen, men de har ju inte vi :P

Så man får va väldigt glad för de man har ändå :) :)

Det är så mkt man vill göra,
och ändå har vi redan gjort så mkt.
Och hur mkt va de inte gjort när vi flyttade hit liksom?
Vi slapp typ allt skitgöra.

Vi har bara bott här i åtta månader,
så jag tkr vi har hunnit med rätt mkt ändå.


Man ska ju hinna leva emellan varven också, elr hur? :)


Och kunna köpa mat & betala räkningar ;)





Nu menar jag absolut inte att det är något fel i att låna pengar till renovering,
för hur många i vår ålder har ens någon buffert att tala om?
Ingen som räcker till såå värst mkt iaf.
Vårt hus kostade så mkt i sig,
så vi kan inte låna hur mkt som helst.
Vi får helt enkelt välja vad vi ska låna till, kan inte låna till allt, som många gör annars.

Och vi hade en lång diskussion om detta häromdan faktiskt, väldigt intressant.
Att folk hellre lånar pengar till nya kök & badrum & tapeter,
än lånar till de som egentligen borde fixas.
Alltså att taket typ kan va på bristningsgränsen, men de åtgärdas inte.
Däremot gör man om köket i samma veva.
Man går nästan back p g a allt man vill ha, ska ha, måste ha.

Förstår ni vart jag vill komma?
Suger ju på o förklara så här i skrift.

Men det talar ju lite för vilket konstigt samhälle vi lever i tkr jag.
Förr då renoverade man det som behövdes.
O man hade inte lika mkt i lån.
Man hade mer pengar över varje månad.


Tkr ju själv att det är väldigt kul med inredning,
men ibland måste man nog luta sig tillbaka & tänka efter.

Vad är värt vad?

Det har blivit hysteri över allt som har med inredning att göra de senaste åren.
Samtidigt lånar svenskarna mer o mer pengar.
Det hör ihop, tror ni inte?
Jag tror så.

Och jag blir nästan lite rädd.
Väldigt eftertänksam.
Att inte kan väl döda ting vara värt så mkt?


Tänk att behöva sälja sitt hus nån gång,
och få mindre för det än vad man har i lån på de :O
Att behöva fortsätta betala på något som du inte längre har kvar,
shit så galet.



Usch va jag skriver mkt!
Tror (hoppas) ni förstår vart jag ville komma.


Som en smart vän skrev för ett tag sen:

"Folk köper saker dem inte behöver, för pengar dem inte har,
för att imponera på människor dem inte tkr om."


Så sant så sant så sant.



Ta vara på det som är värdefullt i ditt liv.
Vänner & familj ♥

KRAM PÅ ER!


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Så fint du har det :)



2012-02-04 @ 04:58:22
URL: http://mittnyahus.blogg.se/
Postat av: Veronica

Hanne ! jag sitter och småler när jag läser ditt inlägg. Vårat kök är också nyrenoverat 09, men ja, jag vill gärna lacka om luckorna (till vitt :P) HELA vårat kök är i ek. Det blir lite burrigt, och som du säger vitt är tidlöst.. Får väl se när det blir ;)

Och sen förstår jag verkligen vad du menar med att folk lånar över öronen, och visst, vi har inte så lite i lån vi heller, men det är ju bara på huset eller så ! Och då är ju ingen som helt inredning medräknad..



Det kommer den dagen då ni har mer i buffert, det lovar jag ! Du jobbar ju inte, inte så lätt att skaffa sig en buffert då ! Det kommer :) Som du säger, man måste ju leva också!



Jag tänkte på när vi ska ses, onsdag, passar det bra?

Men sen måste vi planera in en kaffe till, vi måste ju se erat hus med ;)

2012-02-04 @ 09:49:52
URL: http://ecat-carpediem.blogspot.com
Postat av: Alex

Men Hanne, vilket fint kök!! Man jämför ju alltid med sig själv, och just nu hyr vi ett hus som vi vill och tänker köpa, och köket är inget vidare snyggt. :/ Det är några halvdassiga tapeter med blommor på, massor av hål i väggarna och bänkskivorna ska vi inte ens gå in på! ;) Men jag är otroligt tacksam över att vi får hyra huset av tanten. :)

Så nu ska jag fortsätta dregla över dina köksbilder och äta frukost.

Ha det gott!

2012-02-04 @ 10:19:39
URL: http://MissFridell.blogspot.com
Postat av: Cicci

Nice. Bättre än vårt kök från.... 60-talet? ;) Men våra luckor är vita, för de har jag målat dem till. Hehe. Innan det var de så där fult ljusgula. Vi bytte bänkskivor också, till valnöt. Men när vi väl ska göra om vårt kök blir det helt nytt. Öppnar man våra skpäå är det KNALLORANGET inuti.



Vi ska ju dock ha ner väggar o så blir det nytt golv i kök, matsalsdel, vardagsrum, för det hänger ju liksom ihop, eftersom det bara är skjutdörren imellan.



men just nu är prio 1 vårat biorum... Hm.. :P (För måla om, dränera, lägga tak o kök är inte lika viktigt!) Höhö.

2012-02-04 @ 19:55:27
URL: http://tionolletttio.blogg.se/
Postat av: Zandra

verkligen superfint :)

2012-02-07 @ 21:53:51
URL: http://glasruta.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :) !

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mina unika besökare
fr o m 2/1-12
totalt:
denna vecka:
idag:

RSS 2.0