PLUGGA.

Japp, tillbaks i skolbänken!

Har börjat läsa till CNC-operatör/industrimedarbetare vid Montico i Eksjö.

Mkt teori till att börja med.
Långa dagar i o m pendling.
Migrän p g a ovanan att sitta still hela dagar.

Men jag tror de kommer bli jättebra när man väl kommer in i det!
Tror att det är en väldigt bra utbildning som ger stora möjligheter till jobb efteråt.

Tyvärr måste jag erkänna att jag känt mig jävligt negativ till de här.

Jag kliver upp vid o5.3o.
Cyklar till stan, för att sedan ta bussen o7.15.
Börjar skolan vid o8.oo.
Slutar skolan vid 16.oo.
Tar bussen till stan ca 16.o5-16.1o.
Cyklar hem.
Hemma vid ca 16.5o-17.oo.

Igår hade vi ätit färdigt vid 18.15.
O efter det ska man hinna med allt annat?
Ojojoj, ska bli spännande de här! ;)

Dock vet jag att man hittar sina rutiner som passar,
o att man får pussla för att de ska fungera.
Det tror jag man lyckas med när man kommit in i att.

Det som gör mig negativ är att utbildningen är genom AF.
Man ska fortsätta söka jobb o allt sånt precis som när man är arbetslös,
fast du går i skolan 8 timmar om dan.
Jag undrar lite hur man ska hinna?
Pratade med AF igår o meddelade vilka jobb jag sökt.
Sa att jag kommer nog inte söka lika mkt jobb nu eftersom jag pluggar.
Så funkade det inte, utan så länge jag är med i UGAn,
så måste man söka jobb.
Jovisst, sa jag, men de kanske inte blir lika mkt eftersom man är i skolan 8-16.
Det verkade hon inte förstå.
Jag orkade inte ens re.

Sen tkr jag det är tråkigt,
för det är jättemkt teori (vilket inte gör mig nått, då jag har 'läshuvud'),
men det är mkt lärarlösa lektoner, o då vet jag inte varför man ska sitta just där o läsa.
Dem som har självdisciplin kan väl få göra det hemma?

Vi har inget sommarlov, utan det stänger i två veckor.
Vi ska försöka pussla ihop att, men de lutar åt att vi inte får gemensam semester i år heller.
Vad är meningen med semster då liksom?

Varannan vecka ses jag o Calle inte måndag-fredag, då han jobbar EM.
Kan tänka mig att jag kommer längta efter varannan helg framöver!

Min träning kommer hamna i käm p g a tidsbrist o trötthet.

Allt det där är ju grejer som man inte kan göra så mkt åt i livet.
Man får pussla o trixa, o oftast va glad för det lilla.
Det är precis likadant för många som jobbar.

Det som jag är mest negativ över är att jag jobbar inte!
Jag pluggar o lever på minimalt med pengar varje månad.
Plus allt de här då; långa dagar, varannan vecka med Calle, ingen semester.

Hade vi haft de så här o vi hade jobbat båda två så hade man gnällt då också.
Men man hade åtminstone jobbat o tjänat pengar.

Det är stoooor skillnad tkr jag.


Meeen, nog med negativt!!

Det positiva är att man gör något om dagarna o på så vis får bättre självkänsla.
Man känner att det finns lite mening me o kliva upp på morgonen så att säga ;)
Man får rutin i livet o dagarna rullar på.
Man tar tillvara mer på sin lediga tid.
Man får en bra utbildning, som förhoppningsvis leder till jobb.

Så jag säger då det, jag behöver verkligen få gnälla av mig lite,
för att sedan rycka upp mig o tänka positiv o framåt.


Det som är abslout svårast är att man gått hela långa vintern o vatt smådeppig o längtat ihjäl sig efter sommaren.
O när sommaren nu kommer så sitter man i en lektionssal hela dagarna,
o den där semstern med sambon som man längtat efter får man försöka trycka in på en helg.
Det känns, kan jag lova.


Men som sagt, man får försöka va positiv.
Det är bara en sommar, inte för evigt.

O kan det leda till att man får ett bra jobb,
då är ju allting värt det.

Ett jobb där man har jobbarkompisar, tjänar bra med pengar o jobbar bra tider.


Hur gött vore inte det liksom? :)


Så jag blickar mot framtiden o vet att allting löser sig med tiden.

Det blir vad man gör det till säger man,
o många gånger är det ju precis så det är!

Jag tkr det är roligt att plugga o lära mig nya saker,
har alltid haft väldigt lätt för mig i skolan.
Det är roligt att lära känna nya människor.
Det är skönt att sysselsätta sig o inte känna sig värdelös som man gjort många ggr som arbetslös.
Det är skönt att åka buss o slippa köra själv varje dag.

Så visst kanske det positiva överväger det negativa i slutändan?


Nu har jag iaf gnällt av mig om allt de här,
o ska verkligen försöka att inte göra det mer framöver ;)


Lite positiv inställning så går livet lättare! :)



Puss på er!






Kommentarer
Postat av: Ellinor

Härligt att ha något att göra på dagarna : )

Det du utbildar dej till , får man ställa CNC maskiner sen då ? : )

2012-03-21 @ 19:48:46
URL: http://mittnyahus.blogg,se

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :) !

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mina unika besökare
fr o m 2/1-12
totalt:
denna vecka:
idag:

RSS 2.0